Ga naar Spinnengeheimen om de lessuggesties te downloaden!


Taalontwikkeling

 

Kringgesprek

Tijdens het kringgesprek naar aanleiding van het boek over Frederik kunnen verschillende elementen naar voren komen. Niet alleen kunnen we kinderen iets leren over het oversteken van de straat en het gebruik van het zebrapad maar ook kunnen we de sociaal emotionele ontwikkeling stimuleren. We kunnen de kinderen aanzetten tot nadenken door het stellen van vragen. Een aantal voorbeelden:

- “is de mevrouw lief voor de spin?”

- “zijn mensen altijd lief voor dieren?”

- “is het slim van de spin om zijn web voor de tweede keer in het huis van de        

   mevrouw te maken?”

- “waarom is nu juist de zebra gaan helpen?”

- “zijn dieren altijd lief voor elkaar?”

- “is een zebrapad altijd veilig?”

- “hoe kunnen we veilig de straat oversteken?” 



Rijmen (kringactiviteit)

Kinderen vinden rijmen leuk en vaak doen ze het van nature al. Hoe vaak rijmen ze niet op hun eigen naam of de naam van een ander. Naar aanleiding van het verhaal kunnen we de kinderen bijvoorbeeld op de woorden spin of zebra laten rijmen. Vaak zullen er onzin woorden ontstaan en dat is logisch, rijmen op het woord zebrais nu eenmaal niet eenvoudig. En erg is het ook niet, ze hebben de klank begrepen en weten wat ze ermee kunnen doen.


Woordstukjes klappen en herkennen (kringactiviteit)

Kies een aantal woorden die in het verhaal voorkomen bijvoorbeeld:

- spin (1)

- zebra (2)

- spinnenweb (3)

- oversteken (4)

- kinderboerderij (5)


Allereerst kunnen we de woorden oefenen door het woord te benoemen en daarna te klappen.

spin - klap

zebra - klap klap

spinnenweb - klap klap klap

oversteken - klap klap klap klap

kinderboerderij - klap klap klap klap klap


Na het oefenen met het benoemen en klappen kunnen we er een spel van maken door een woord te klappen. De vraag is dan: “Welk woord klap ik nu?” of welke woorden klap ik nu.

klap klap ......... klap = zebra spin

klap ........ klap klap klap klap = spin oversteken


Liplezen

De woorden spin/zebra/spinnenweb/oversteken/kinderboerderij kunnen ook bij deze activiteit gebruikt worden.

“Spreek” de woorden uit zonder geluid. De kinderen zien aan de beweging van de mond welk woord we bedoelen.


Woordjes doorfluisteren

Aan het begin van de kring wordt er een woord gefluisterd. Het is heel spannend om te kijken of dat woord aan het eind van de kring nog steeds dezelfde is.


Rollenspel

Kinderen hebben vaak een levendige fantasie. Ze zullen dus best wel even een spin of een zebra willen zijn. De spin en de zebra kunnen op deze manier steeds weer nieuwe avonturen beleven.


Jabbertalk (klanken zonder herkenbare woorden)

Hoe praten spinnen met elkaar? Of hoe praat de spin met de zebra? De kinderen kunnen zelf verzinnen hoe spinnen met elkaar praten. Ze maken hun eigen verhaal of gesprek in jabbertalk. Een zelf verzonnen taal die bij elk kind weer anders kan zijn. De communicatie zal nu ondersteund worden door lichaamstaal en expressie.

 


Werkles


Spin van papier

Deze spin is eenvoudig te maken van een cirkel van papier, maar willen we tegelijk een knip oefening aanbieden dan is het beter een cirkel op papier te tekenen. De kinderen knippen de cirkel uit. De cirkel wordt naar het midden open geknipt. De losse delen worden over elkaar vast geplakt. Het lijf is klaar. De poten kunnen gemaakt worden van vlechtstroken. Maar sommige kinderen kunnen ook proberen muizentrapjes te maken.

Tip: leuk om de spinnen op te hangen in één groot web.


Spin van pompoenen en chenille draad

Voor het maken van de pompoen hebben we nodig:

- stevig karton

- wol

We knippen uit het karton twee cirkels. In beide cirkels maken we een even groot gat. Leg de cirkels op elkaar en we kunnen beginnen met de wol door het gat om de cirkel te draaien. Knip wanneer de pompoen klaar is met een schaar tussen de twee kartonnen cirkels de draadjes door. Voor de cirkels verwijderd worden steken we vier chenille draden (poten) door het gat. Nu is het van groot belang een stevig draad tussen de cirkels door te trekken om vervolgens goed vast te knopen. Dit om alle draadjes goed bij elkaar te houden. Nu kunnen we de cirkels verwijderen.


Web van stroken

We bieden de kinderen hele vlecht stroken aan. Nadat eerst is uitgelegd hoe een spin een web maakt kunnen we het web laten namaken met behulp van vlecht stroken. Door hele vlecht stroken aan te bieden kunnen we de kinderen veel laten leren over meten.


Web van kastanje en saté prikkers

Druk de saté prikkers in de kastanje. Laat de leerlingen met draad het web afmaken. Van binnen naar buiten wordt de draad steeds om de saté prikker gedraaid.


Zo woont Frederik

De omgeving van de spin bouwen met blokken / wereldspelmateriaal (dieren) Spreekt voor zich. Nog leuker wordt het wanneer er voor deze opdracht de zandtafel wordt gebruikt. Echt groen (blaadjes en takjes) is natuurlijk helemaal geweldig.


Web van lijm en zand

Laat van lijm (plaksel) een spinnenweb op een groot papier maken. Bestrooi vervolgens het werk met zand. Het resultaat is erg leuk. Snelheid is bij deze opdracht wel belangrijk. De lijm moet niet snel drogen.

 


Spelles & gymles


Tikspel (spin tikt de vliegjes)

We hebben de kinderen inmiddels al wat meer geleerd over spinnen. Een tikspel in de fantasie vorm kunnen we hier heel eenvoudig op aanpassen. De spin pakt/tikt de vliegjes.


Balanceren (de spin wil naar de overkant / balanceren over bank)

De spin moet steeds balanceren over zijn spinnen draadje. We kunnen de kinderen dit na laten doen door ze bijvoorbeeld op handen en voeten over een bank te laten lopen.


Lopen als een spin/zebra/enz op ritme

Kleine spinnetjes lopen natuurlijk heel anders dan grote zebra’s. Door verschillende ritmes te klappen of met behulp van een tamboerijn kunnen we de kinderen laten bewegen. Allerlei dieren zijn dan natuurlijk mogelijk.


Overloop spel (de spin vangt de vliegjes)

zie tikspel maar dan als overloop spel


Vangspel (2 kinderen/handen vast/proberen kinderen te vangen

Twee kinderen pakken elkaars handen vast. Ze vormen daarmee een web. Op deze manier proberen ze de “vliegjes” te vangen.


Groot materiaal

Ook hier is de fantasie weer goed te gebruiken. Spinnen klimmen graag (gebruik het wandrek) en hangen graag aan een draadje (de touwen)


Hoeveel spinnen zitten er achter jouw

Na een inspannende gymles, is het tijd voor een rustig spelletje. De grote spin krijgt een blinddoek voor. Een aantal kleine spinnetjes mogen heel stilletjes achter de grote spin gaan zitten. De grote spin moet raden hoeveel kleine spinnetjes er achter hem zijn gaan zitten.

 


Verkeerseducatie

Verkeerseducatie, je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. De App Frederik Spin is een goed hulpmiddel om je les over “het oversteken van de straat” mee te beginnen. 

Nadat je de App Frederik Spin hebt laten zien laten zien kun je in een kringgesprek je leerlingen veel leren over het verkeer en in het bijzonder “het oversteken van de straat”. Onderwerpen die aan de orde kunnen komen zijn. 

- oversteken over de straat
- oversteken over een zebrapad
- is een zebrapad altijd veilig
- stoppen auto’s/fietsers altijd bij een zebrapad
- wat is de meest veilige plek om over te steken
- oversteken tussen twee auto’s is dat verstandig
- links/rechts kijken

 

En nu naar buiten om daar te oefenen. 

Hoelang duurt het voordat een auto of een fietser dichtbij is.

Zoek een rustige straat op en laat de leerlingen ervaren hoe snel een auto of een fietser rijdt. Dit kan bijvoorbeeld door te gaan tellen van af een bepaald punt. Begrippen als snel/sneller en langzaam/langzamer komen dan ook aan de orde.

Daarna kunnen we een kind de straat over laten steken. Het goed kijken hebben ze al geleerd in de les. Door bij het oversteken ook weer te tellen kunnen de leerlingen leren een goede inschatting te laten maken wanneer het moment veilig is om over te steken.

Terug in de klas!

Leuk om de leerlingen van een grote rol behangpapier zelf een zebrapad te laten maken.

Woordenschat
Begrippen die tijdens deze les worden aangeboden:

- snel - langzaam
- veraf - dichtbij
- links - rechts


Natuureducatie


- Samen buiten kijken naar spinnen.

- Hoe ziet een web eruit.

- Waar wonen spinnen in de winter.

- Wat eten spinnen.

Kijk samen naar de animatie: “Zo maakt Frederik zijn web”.